lørdag 15. oktober 2011

Sykkelplanlegging på Hamar

Disse deltagerne på kurset lurer på om det er riktig å ende sykkelrutene
i kvartalstrukturen i Hamar uten å vise veien videre.
12.-13. september samlet sykkelplanleggere fra hele Norge seg på Hamar for å lære mer om sykkelplanlegging. Kurset er arrangert av Statens vegvesen for deltagerne i sykkelbynettverket. På Hamar fikk deltagerne nytt om oppdatering av sykkelhåndboka, øvingsoppgaver med casestudier i Hamar og ikke minst et inspirerende foredrag ved Pablo Celis fra Århus Cykelby.

Vi som jobber med sykkelbyplanlegging i Hamar fikk oss noe viktige påminnelser, og her er ei liste over noen utfordringer vi har:

  1. Hovedruter for sykkel skal dimensjoneres for 25-35 km/t
  2. Dimensjonerer vi for ønsket målsetting? I Hamar er kombinerte gang- og sykkelveger hovedløsningen idag.
  3. Er blandet trafikk i sentrum en tydelig nok løsning for syklende?

Århus sykkelby var også inspirerende og her er ei liste over tiltak de har gjennomført:

  1. Innfartsparkering for sykler. Hent sykkel ved innfartsårene for å ta de siste kilometrene forbi køen inn mot sentrum.
  2. Økt kapasitet for sykkelparkering ved stasjonen, som økte antallet syklende dramatisk og som sannsynligvis har ført til flere reisende med tog.
  3. Dempet belysning langs sykkelruter langs landeveier.
Og i tillegg er det i Danmark forbudt å sykle på fortauet, og det er standard med egne sykkelveger.

Her kan du se noen av innleggene fra kurset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...