tirsdag 15. november 2011

Nå utredes togtrikk mellom Hamar og Elverum

Anders Hunæus Kaas og Helge Bay fra Atkins utreder togtrikk
På oppdrag fra Hedmark fylkeskommune skal selskapet Atkins utrede mulighetene for togtrikk mellom Hamar og Elverum. Fylkespolitikerne har tatt initiativ til utredningen og det skal vurderes ulike løsninger.

I Hamar vil det være aktuelt å se på hvordan jernbanesporet gjennom byen kan brukes med flere stopp. I tillegg vil det være aktuelt å se om det er hensiktsmessig med egne spor som også går gjennom bygatene. I Elverum vil det være aktuelt å se hvordan stasjonen kan kobles bedre sammen med byen og sjukehuset. Også her vil det være aktuelt å se på løsninger som går i gatene. I utredningen vil også forholdet mellom eksisterende buss- og togtilbud bli vurdert.

Idag er er toget den raskeste reisemåten mellom de to byen, med en reisetid på 24 min. Bussen bruker 50 minutter. Bil på samme strekningen bruker 35 minutter. Bussen har avgang hver time, toget 6 ganger i døgnet.


1 kommentar:

  1. At toget er den raskeste reisemåten mellom Hamar og Elverum, er vel en sannhet med store modifikasjoner. Vel bruker toget 22 minutter, når det bare stopper på Løten, men skal dette bli et tilbud til pendlere, må mange stasjoner gjenåpnes, og da bruker toget mye lengre tid. Dessuten må man legge til den tida folk bruker fra hjem/jobb og fram til stasjonene, og denne tida er for oss på Hedemarken ofte betydelig lenger enn den tida toget bruker på den korte avstanden mellom byene. Dette gjør at toget blir lite effektivt på denne strekningen. Selv har jeg 3,2 km fra hjem til Hamar stasjon i dag, og jeg har 4,2 km fra Elverum stasjon til jobb. Den tida jeg bruker på disse 7,4 km, må legges til togtida, og da går toget fra å være det raskeste tulbudet til å bli det desidert tregeste. I dag bruker jeg 28 minutter med bil fra hjem til jobb, og jeg bruker 1 1/2 med tog, og det har jeg simpelthen ikke tid til. Glem togtrikk Hamar-Elverum, og bruk alle krefter og ressurser på dobbeltspor Oslo-Trondheim gjennom Gudbrandsdalen, for her er toget effektivt, det bor mye folk her, og det er en distanse som gjør at toget vil konkurrere ut bilen også tidsmessig.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...