onsdag 19. september 2012

Shared space - også på landet

Det pågår idag en prosess over hele Europa der shared space vurderes som løsning i trafikken. Også i Hamar er det planlagt en slik løsning ved Midtbyen skole. Men selv om shared space er en løsning som oftest foreslås i byrom så kan det like gjerne brukes som tiltak i mer landlige omgivelser.

Et eksempel er en skole nord i Nederland hvor lekeplassen er utvidet over veien, på en slik måte at bilene reduserer farten og barna blir samtidig mer bevisste trafikken. Det er Ben Hamilton-Baillie, som driver egen praksis fra Bristol i Storbritannia har vært med på å bidra til slike løsninger. Et annet eksempel er ved stedet Seven Sisters sør-England der Hamilton-Baillie har endret et miljø langs en veg slik at det framstår som ett sted. I stedet for skilter og vegmerking er det det visuelle miljøet som gjør at bilistene reduserer farten og orienterer seg. Og kanskje er både bilister og de som bruker stedet mer fornøyde?

Kanskje blir det også letter å få til slike løsninger i Norge etterhvert. Lederen for kompetansenteret for shared space i Nederland, Pieter Haan, har nettopp hatt besøk av delegasjoner fra Statens vegvesen og Transnova, og fra Hamar er vi i ferd med å opprette kontakt nå.

Se mer om shared space langs veg her:
Seven Sisters, England
Det er også mye nyttig og detaljert kunnskap å finne i rapporten fra prosjektet her.
Vi har tidligere skrevet om Ben Hamilton-Baillie og et seminar som ble holdt på Litteraturhuset i Oslo.

Geir Cock, arkitekt, Hamar kommune

3 kommentarer:

  1. Shared spaces er omdiskutert som løsning, se bl.a hva David Hembrow skriver på sin gode blogg om sykkelinfrastruktur i Nederland: http://www.aviewfromthecyclepath.com/2008/11/shared-space.html

    SvarSlett
  2. Det er riktig at både syklister og andre som ønsker egne løsninger som gir dem en tydelige plass i trafikken kan ha grunn til å oppfatte sambruksløsninger (shared space) som feil valg. Dette er det viktig å være bevisst. I enkelte situasjoner, f.eks. der det er mange ulike trafikkantgrupper som skal ha plass innenfor et byrom som ikke har areal nok til å fordele til alle kan likevel sambruk være en bedre løsning. Jeg tenker også at eksemplet fra Seven Sisters kan virke forløsende i en situasjon der det kanskje uansett aldri vil komme sykkelveger eller mer bymessige løsninger. Hos Transportøkonomisk institutt har Michael Sørensen bidratt med undersøkelser som kanskje avviser at effekten av sambruk er så stor som enkelte vil ha det til, men det viser seg likevel at antallet ulykker nesten alltid går ned. Årsakene og det statistiske grunnlaget gjør konklusjonene usikre, men tendensen er et tryggere trafikkmiljø. Vi kjenner likevel til at opplevd trygghet og reell trygghet ikke alltid er det samme. Vegvesenet anbefaler f.eks. ofte sykkelfelt, fordi syklisten da vil komme tl et kryss og være en tydelig part i trafikken. Men mange opplever det likevel tryggere å sykle på sykkelveg ved siden av, selv om faren for ulykker, som oftest skjer i kryss, er større da. Her er link til TØIs gjennomgang av "shared space", som er skrevet med et kritisk blikk: http://tsh.toi.no/index.html?147382

    SvarSlett
  3. Vedrørende sykkelfelt burde man satset mer på opphøyd sykkelfelt slik som i Danmark, da får man mer trygghetsfølelse.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...