![]() |
Illustrasjon som viser forholdet mellom kundens og butikkens fokus i Edinburgh Klikk på bildet for større versjon. |
De fleste som oppholder seg i Hamar sentrum kommer dit til fots eller på sykkel, ifølge rapporten "Byens Liv - gaten som sosial arena". Likevel er det fortsatt parkeringsplasser som står i fokus i den offentlige diskusjonen om sentrumsutvikling. En utbygger henvendte seg til nylig Hamar kommune og ba om å få vite hvor mange fotgjengere som passerte i krysset der de planla å bygge. Det ville være viktig kunnskap ved utleie av lokalene til handel. Vi er fremdeles svar skyldig.
En internasjonal undersøkelse har tatt for seg fordelene ved å legge bedre til rette for mjuke trafikanter i handlegatene, med følgende konklusjoner:
- En høy andel av detaljvarehandel genereres av beboere i nærmiljøet og ansatte.
- Plass som avsettes til sykkelparkering kan generere mye høyere forbruk til handel enn det samme arealet avsatt til bilparkering.
- Mange som bruker bil til handling, gjør det "på veien" ved å stoppe og plukke med seg én ting på vei til et annet sted, i motsetning til folk som har shopping som hovedformålet ved å besøke et område.
- Det er vanskelig å beregne verdien av ikke bilbasert forbruk i handlegatene. Den er likevel alltid større enn vi tror.
- Vitalisering av handel kan best oppnås ved trafikkrestriksjoner, forbedring av kollektivtransport og en rekke tiltak for å forbedre miljøet for gående og syklende.
Les hele undersøkelsen her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar