Disse deltagerne på kurset lurer på om det er riktig å ende sykkelrutene i kvartalstrukturen i Hamar uten å vise veien videre. |
Vi som jobber med sykkelbyplanlegging i Hamar fikk oss noe viktige påminnelser, og her er ei liste over noen utfordringer vi har:
- Hovedruter for sykkel skal dimensjoneres for 25-35 km/t
- Dimensjonerer vi for ønsket målsetting? I Hamar er kombinerte gang- og sykkelveger hovedløsningen idag.
- Er blandet trafikk i sentrum en tydelig nok løsning for syklende?
Århus sykkelby var også inspirerende og her er ei liste over tiltak de har gjennomført:
- Innfartsparkering for sykler. Hent sykkel ved innfartsårene for å ta de siste kilometrene forbi køen inn mot sentrum.
- Økt kapasitet for sykkelparkering ved stasjonen, som økte antallet syklende dramatisk og som sannsynligvis har ført til flere reisende med tog.
- Dempet belysning langs sykkelruter langs landeveier.
Og i tillegg er det i Danmark forbudt å sykle på fortauet, og det er standard med egne sykkelveger.
Her kan du se noen av innleggene fra kurset.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar